I Śląski Rajd Automobilowy 1926r

18 września – 1926r. przy nie najlepszej pogodzie – mieszkańcy Lublińca – mogli obserwować zmagania uczestników I Ślaskiego Rajdu Automobilowego.


Godło Śląskiego Klubu Automobilowego

Komandorami Rajdu byli – marszałek Wolny, pan Cichy i kpt. Szydelski.

W Rajdzie wzięło udział 10 maszyn, z czego ośmiu udało się rajd ukończyć. Były to: Ranault, Steyer, Pontiac, Renault, dwie Tatry, dwa Fiaty.  Rajd trwał dwa dni, podczas których automobiliści pokonali 600 km.

Pierwszy etap rajdu rozpoczął się w Katowicach, następnie trasa biegła przez: Tarnowskie Góry, Lubliniec, Częstochowę, Koziegłowy, Pilicę, Wolbrom, Olkusz, Chrzanów, Oświęcim, Kęty, Andrychów, Żywiec i zakończyła się w Bielsku.

Drugi etap zaś rozpoczynał się w Bielsku, a następnie kierowcy jechali przez: Skoczów, Cieszyn, Pawłowice, Żory, Pszczynę, Nowy Bieruń, Mysłowice, Siemianowice, Królewską Hutę, Nową Wieś, Halembę, Mikołów, Tychy – by zakończyć Rajd 19 września w Katowicach.


Trasa Rajdu

By wyłonić zwycięzcę organizowano próby zręczności w prowadzeniu samochodu. Podczas Rajdu odbyły się takie  trzy próby: górska na Kocierzy – gdzie zwycięzcą okazał się samochód Tatra z kierowcą p.Josephym; szybkości płaskiej na dystansie 1 km – tutaj najlepiej po raz kolejny zaprezentowała się Tatra, która osiągnęła 105,2 km/h oraz  elastyczności rozegrana w Katowicach, gdzie najlepsza okazał się Steyr kierowany przez inż. Gotfryda Zangla. Organizatorzy przyznali także nagrody specjalne – dla samochodu Renault i jego kierowcy Achille Moreau – za przejechanie całego Rajdu na świecach Iskropol, bez ich wymiany i czyszczenia oraz p. Zanglowi za oliwę Gargayolę.


Zwycięska Tatra z kierowcą Josephym

Bez punktów karnych – Rajd ukończyły dwie Tatry – za co kierujący je automobiliści otrzymali poza dyplomami i nagrodami rzeczowymi – srebrne plakiety.

Opracowane na podstawie:
Dzieje Automobilklubu Śląskiego w latach 1924-2014 na tle przeobrażeń społeczno-politycznych – Grzegorz Rosiak, 2014
http://www.jura-pilica.com

Zdjęcia:
http://www.jura-pilica.com
Dzieje Automobilklubu Śląskiego w latach 1924-2014 na tle przeobrażeń społeczno-politycznych – Grzegorz Rosiak, 2014